Landing is nog geen aankomst

Het tijdstip waarop de eerste vliegtuigdeur opengaat%2C geldt als de daadwerkelijke aankomsttijd. Dat moment telt bij de berekening voor eventuele compensatie bij een vertraging. Dit blijkt uit een uitspraak van het Hof van Justitie van de Europese Unie.
Het Europese Hof deed de uitspraak op verzoek van een Oostenrijkse rechter%2C die een uitspraak moest doen in een zaak waarbij een vliegtuig met 3.10 uur vertraging vertrok. Bij een vertraging van meer dan 3 uur op een vlucht van minder dan 1500 km hebben passagiers recht op een schadevergoeding van 250 euro. Het vliegtuig wist tijdens de vlucht iets van de vertraging in te lopen en landde 2.58 uur na de geplande aankomsttijd. Vijf minuten later%2C met 3.03 uur vertraging%2C kwam het aan op de gate en even later gingen de deuren open. Volgens de passagier was de vertraging meer dan 3 uur. Luchtvaartmaatschappij Germanwings hield het moment van de landing aan en vond de vertraging korter dan 3 uur.

Beperkingen
Het Europese Hof stelt vast dat passagiers in een vliegtuig in een afgesloten ruimte zitten met beperkingen. Ze kunnen bijvoorbeeld niet telefoneren. Volgens het Hof is de daadwerkelijke aankomsttijd van een vliegtuig het tijdstip waarop die beperkingen opgeheven zijn. Dat is pas als de deuren openen. Vanaf dat moment mogen passagiers bijvoorbeeld bellen. De vertraging is dus iets meer dan 3 uur.

Deel dit bericht
Email this to someoneShare on Google+Share on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterPin on Pinterest

reacties