Virus dat dom maakt

Het hebben van een lager intelligentieniveau is niet louter een erfelijke aangelegenheid. Wetenschappers beweren namelijk een virus te hebben ontdekt dat ons dommer maakt.

Onderzoekers van de Johns Hopkins Medical School en de Universiteit van Nebraska ontdekten het virus per ongeluk tijdens een studie naar microben in de keel. In het lichaam van de testpersonen vonden ze DNA van wat later een algenvirus bleek te zijn.

Testpersonen
Hoewel alle mensen een scala aan bacteriƫn%2C microben en schimmels in hun lichaam hebben%2C bleek dit specifieke virus een negatief effect te hebben op cognitieve functies. De testpersonen met dit virus scoorden minder goed op testen die onder andere visuele verwerking%2C ruimtelijk inzicht en aandachtsspannes onderzoeken.

%27Een aantal psychologische verschillen tussen mensen zijn te wijten aan genetische kenmerken van de ouders%2C maar sommige worden veroorzaakt door micro-organismen in ons lichaam%27%2C beweert wetenschapper Dr. Robert Yolken%2C de leidinggevende viroloog in de International Business Times. %27Wie %27dommer%27 lijkt%2C heeft misschien gewoon een virus.%27