Vitamine B12 breekt schadelijk stoffen mogelijk af

Engelse wetenschappers hebben ontdekt dat vitamine B12 in sommige organismen mogelijk een belangrijke rol speelt bij het afbreken van gevaarlijke%2C moeilijk afbreekbare gifstoffen%2C zoals PCB%27s en dioxinen.

De resultaten van het vijftien jaar durende onderzoek van de University of Manchester staan deze week in het tijdschrift Nature.
PCB%27s werden vroeger gebruikt in veel kunststoffen door de goede%2C brandvertragende en stabiliserende eigenschappen%2C maar ze zijn ook erg giftig. Verbranding van PCB-houdende kunststoffen zorgt bovendien voor het vrijkomen van ook zeer giftige en moeilijk afbreekbare dioxinen.

Aan een dioxine-molecuul of PCB-molecuul zitten bepaalde atomen vast. Deze atomen uit de groep van de halogenen %28zoals chloor%2C jood en broom%29 zijn moeilijk los te maken uit de verbinding waarin ze zo giftig zijn. Dat maakt het zo lastig om plaatsen vervuild met bijvoorbeeld PCB%27s schoon te maken.
Traag
Er zijn bepaalde bacteriën die vitamine B12 gebruiken om deze halogenen los te maken van de gifstoffen. Het lastige van het onderzoek was alleen dat de bacteriën die dat kunnen%2C heel traag groeien%2C wat het onderzoek in eerste instantie bemoeilijkte.
Door de eiwitten die te maken hebben met het afbreken van de giftige stoffen te identificeren en de bijbehorende genen te isoleren%2C konden de wetenschappers deze eigenschappen via genetische modificatie in andere%2C sneller groeiende en beter te onderzoeken bacteriën %28B. megaterium%29 overbrengen.
Daarna kon via kristalstructuuranalyse en 3D-beeldtechnieken bestudeerd worden hoe zo%27n halogeen precies losgehaald wordt. De onderzoekers hopen dat de moeilijk afbreekbare gifstoffen in de nabije toekomst door dit onderzoek sneller en beter uit het milieu verwijderd kunnen worden.

NU